Рожищенська міська рада
З вірою до Бога, з правдою - до людей

Хто такі управителі і за що їм платити?

 

З 1 липня 2015 році вступив у дію Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку». Відповідно до нього, всі власники квартир у багатоповерхівках  мали визначити форму управління своїм будинком.

Відповідно до згаданого Закону, мешканці багатоквартирних будинків нарешті отримали право вільно обирати тих, хто буде обслуговувати житлові будинки, чи взагалі обходитись без участі ЖЕКів, і заощаджувати на цьому кошти. Рішення щодо форми управління багатоквартирним будинком приймається виключно зборами співвласників багатоквартирних будинків.

Фактично, Закон запропонував три альтернативні форми управління своїм будинком: перша – управління безпосередньо самими співвласниками, друга – управління із залученням управляючої компанії та третя – створення ОСББ.

При виборі форми управління важливо розуміти, що майбутні витрати співвласників включають в себе умовно три групи: господарські витрати, які підуть на утримання, реконструкцію, реставрацію, проведення поточного і капітального ремонтів спільного майна у багатоквартирному будинку. Друга група – витрати на оплату послуг з поточного утримання спільного майна – прибирання території, вивіз сміття. Третя група – витрати на сплату винагороди управителю чи заробітна плата голові правління та бухгалтеру ОСББ.

Тож у жителів багатоповерхівок був вибір: або мешканці будинку створюють ОСББ, коли вони самі як співвласники будинку, стають управителем і вирішуватимуть, яку суму кожного місяця вносити на рахунок ОСББ, самі організовують утримання свого будинку. Або ж міська рада на конкурсній основі призначить управителя, який забезпечуватиме утримання  будинку (надання послуг, ліквідацію аварій, ремонту та ін.). В такому разі ціна послуги з управління багатоквартирним будинком визначиться в результаті того ж конкурсу.

Згідно п.5 ст. 13 Закону «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» тим багатоквартирним будинкам, мешканці яких, так і не визначилися з формою управління до 1 липня 2016 року, управителя на конкурсній основі призначив виконавчий комітет Рожищенської міської ради. Цим управителем визначено Рожищенське ПЖКГ на чолі з директором Анатолієм Медвєдєвим.

«Якщо у великих містах, таких, як Києв, Львів, за час реформи з’явилися як приватні ЖЕКи, так і управляючі компанії, то в Рожищі немає конкуренції у наданні житлово-комунальних послуг, - зауважує Рожищенський міський голова В’ячеслав Поліщук, - Тож, за результатами конкурсу, управляючою компанією рожищенських багатоповерхівок стало ПЖКГ. Відповідно до закону, в такому випадку договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком строком на один рік від імені співвласників підписує уповноважена особа виконавчого органу відповідної місцевої ради, за рішенням якого призначено управителя. ПЖКГ залишається комунальним підприємством, про зміну форми власності не йдеться».

І хоча міською радою активно велася робота по інформуванню населення щодо плюсів створення ОСББ в багатоквартирних будинках, люди ігнорували прохання прийти на роз’яснювальні збори, тренінги та інші заходи. Тому нині, коли комунальники порозвішували оголошення про вартість послуг за обслуговування управителями 1 кв. м., у людей виникло чимало запитань. Основні з яких: що то за управляюча компанія і за що маємо платити?

ОСББ чи управляюча компанія?

До переваг створення ОСББ можна віднести наступне:

1) Співвласники багатоквартирного будинку створивши ОСББ набувають можливість: створити власну управлінську структуру для вирішення проблем утримання будинку та прибудинкової території; самостійно визначати кошторис утримання свого житла, розмір внесків на утримання будинку;  обирати управителя для покращення якості утримання будинку та скорочення загальних витрат; формувати штатний розклад, персональний склад працівників та їх заробітну плату; контролювати якість робіт у будинку; покращити фізичний стан будинку та умови проживання у ньому, самостійно визнати черговість проведення поточного чи капітального ремонту;  контролю використання коштів за послуги з утримання будинку та прибудинкової території; після прийому будинку на свій баланс здавати в оренду допоміжні приміщення і скеровувати ці кошти на покращення технічного стану житла; отримати у власність прибудинкову територію.

2) ОСББ, як юридична особа, набуває можливості отримувати кредитні кошти на проведення в будинках заходів з капітального ремонту, встановлення засобів обліку та регулювання, з термомодернізації та енергозаощадження, благоустрою прибудинкової території та інше. Чого позбавляються у випадку призначення управителя міською владою.

3) Завдяки прозорості використання коштів, які сплачують співвласники на утримання свого майна, підвищується зацікавленість, відповідальність і, як наслідок, ефективність управління спільною власністю. В будинку з’являється справжній господар, здатний підтримувати порядок і берегти майно, у доглянутому та привабливому будинку і жити приємно і квартири матимуть вищу вартість.

Управителем може бути як юридична особа – управляюча компанія, так і фізична особа-підприємець, які за договором із власниками будинку надають послуги з утримання будинку та прибудинкової території. Управитель, зазвичай, виконує весь комплекс робіт, необхідних для підтримання будинку в належному технічному та санітарному стані, на його плечі лягає вирішення всього комплексу господарсько-побутових питань у домі. Від якості роботи управителя залежить і зовнішній вигляд будинку, і комфорт його мешканців.

Важливо розуміти, що вибір органами місцевого самоврядування управителя для будинку – це скоріш вимушений захід для того, щоб будинок не залишився без належного догляду. Власники в будь-який момент можуть зібратися та ухвалити рішення про заміну управителя. Треба буде лише дочекатися завершення встановленого законом мінімального терміну для роботи управителя в один рік.

За що платити управляючій компанії?

За словами Анатолія Мєдвєдєва, працівники підприємства люди, які працюють в цій сфері не один рік, знають  конструктивні  і технічні особливості кожного будинку, їх підземні та надземні комунікації.

«Але рожищани повинні розуміти: якщо раніше міська рада вкладала свої кошти у житлово-комунальне господарство міста, то з нинішнього року цього не буде. Все ляже на плечі жителів, - зауважив Анатолій Олексійович. - Власникам квартир потрібно врешті-решт взяти на себе відповідальність не лише за своє приватизоване житло, а й за спільне майно багатоквартирного будинку - приміщення, призначені для забезпечення експлуатації будинку та обслуговування його мешканців, прибудинкову територію, приміщення загального користування, несучі, огороджувальні конструкції будинку, електрично-технічні та сантехнічні мережі».

Щодо оплати, то для кожного будинку вона визначатиметься індивідуально, зважаючи на потреби і стан будинку. Основні послуги, які надаватиме управитель це: освітлення коридорів та підвалів, обслуговування електромереж, мереж водопостачання та каналізації, конструкцій будинку (під’їзди, вхідні двері, між сходові клітки, дахи), перевірка і обслуговування димовентиляційних каналів, ліквідація аварійних ситуацій.

«Розмір тарифів розраховується для кожного будинку індивідуально. Наприклад, у одному будинку надто довгі мережі, у іншому -  використовується більше електроенергії. Однак спостерігається така закономірність: чим менший будинок, тим дорожчий він в обслуговуванні. До речі, востаннє тариф на «квартплату» не змінювався з 2011 року. Ціни на енергоносії, на послуги, на витратні матеріали щораз змінюються. Тож існуючий тариф не покривав навіть операційні витрати, а повинен містити й інвестиційну складову», - зауважує економіст Рожищенського ПЖКГ Лілія  Замлинна.

З тарифною сіткою можна ознайомитися безпосередньо на підприємстві.

І на завершення, мешканці багатоповерхівок мають право в будь-який момент зібратися і прийняти рішення про заміну управителя. Потрібно буде лише дочекатися закінчення встановленого законом мінімального терміну для роботи управителя в один рік. Однак, якщо управитель не надавав послуг або їх якість не відповідало умовам договору, то такий договір можна буде розірвати і достроково. Якщо за один місяць до закінчення строку дії договору жодна із сторін не повідомить письмово другу сторону про відмову від договору, договір вважається продовженим на черговий однорічний строк.

« повернутися до списку новин